På vandring bland gästerna

Att kliva in på vår våning 4 är som att ta steget in i en värld mellan dröm och verklighet. Hos sagan och magin. Bland skogens alla träd. 

Markus Åkesson är själv uppvuxen i de småländska skogarna och har spenderat mycket tid där. I sitt urval av inbjudna gäster – som ackompanjerar hans egna målningar i Sleeping Beauty två våningar ner – har Åkesson inspirerats mycket av naturen och det mystiska, mytiska, magiska; det urtida som vi människor förknippat skogen med och som vi fascinerats av. 

De utvalda konsthistoriska nedslagen är både gamla och nya och har gjorts i våra samlingar samt i andra, både museala och privata samlingar. 

Ett av de tidigaste verken i utställningsrummet är Marcus Larsons ”Smålandsmotiv”. Larson (1825-1864) är fortfarande en centralgestalt inom svenskt landskapsmåleri och var en nationalromantisk konstnär, känd för motiv med stormande hav, orörda vildmarker och vildvuxna skogar. Konstnären tillhörde Düsseldorfskolan, som vägleddes av föreställningen om ”den besjälade naturen”. 

Att skogen kan sägas ha en inneboende själ, är kanske något som du själv har upplevt. 

En vandring genom en mörk skog kan sätta fantasin i rullning. Det pyr omkring en. Knastrar under fötterna. Tisslar och tasslar. Viskar från skuggorna. Naturen besitter en slags stor inneboende kraft.

Enligt den svenska folktron var skogen full av väsen som antingen kan hjälpa oss eller som vi måste akta oss för.

På gårdarna fanns gårdstomten.

I skogsbrynet, och i dimman, dansade älvorna i gryning och skymning.

I skogen rådde skogsrået.  

Där, i skogen, eller i bergen, bodde också trollen. 

Och vem har haft större inflytande på vår bild av troll, än John Bauer?

Om vi fortsätter genom utställningsrummet – och genom landskapet – finner vi den storskaliga oljemålningen ”Freja” (1917), inlånad från Blekinge Museum, och den mycket mindre akvarellmålningen ”När kvällen kom, smögo trollmor och pojken ut ur berget”, inlånad från Jönköpings läns museum. 

Bauers sagoskog är hämtad från hembygden i Småland. Träden sträcker sig höga mot skyn. Trollens hud påminner om barken, och näsa, öron, ben och armar om knotiga grenar. Trollen fungerar inte som en separat enhet, utan som en del av skogens väsen.

Den nordiska fruktbarhetsgudinnan Freja är i Bauers tappning en kombination av en kraftfull, men erotiserad, krigare, och den guldlockiga sköna sagoprinsessa som Bauer använde i många andra sagor, som kontrast till de grovhuggna trollen.

När vi fortsätter på vandringen kommer vi även fram till nu verksamma konstnärer. Vi finner Stina Lindskog, verksam i Malmö. Oljemålningarna ”Skogen-Genom Puck” och ”Skogen-Templet” (2010-2017), är delar i en svit inspirerad av Shakespeares En midsommarnattsdröm. 

Ellen Ehk Åkesson låter sina drömmar om skogen komma till uttryck i ett antal skulpturer. ”Night Trees” (2017) är modellerade efter granplantor som, i sin färdiga form, kanske snarare för tankarna till en miniatyr av en vuxen gran. Med den blågröna nyansen som minner om hur granar framstår under en vandring i skymnings- eller månljuset. 

Men nu låter jag dig vandra vidare, och upptäcka, på egen hand.

Välkommen in till museet för att se och möta dessa verk, och många fler!

Med inbjudna gäster finns kvar till den 18 mars.

Väl mött!