Formgivarporträtt

Hans Krondahl

b. 1929

Hans Krondahl föddes i Brösarp, Skåne. Han var äldst i en syskonskara av sex. Fadern var småbrukare och åkeriägare och körde även mjölkbil i området. Hans Krondahl artistiska karriär började med korrespondenskurser i teckning. 1949 började han på Skånska målarskolans kvällskurser parallellt med arbete som hembiträde hos en tandläkare i Malmö. Därefter Konstfackskolans aftonskola, följt av två år på folkhögskola i Markaryd, där han första gången hade ämnet vävning. 1955 antogs han, som enda man, på Konstfackskolans textila linje. Där blev han kvar han till 1960. Två av åren valde han modelinjen, vilket han trodde skulle förbättra chansen till arbete.

Åren efter utbildningen medverkade Hans Krondahl i flera utställningar med vävar, ryor, applikationer och broderier. Redan under studietiden upptäcktes han av Astrid Sampe, chefen för NK: s Textilkammare. 1959 trycktes hans första tyg, Spefåglar. Därmed inleddes ett långt och produktivt samarbete. 1964 fick Hans Krondahl ett stipendium och genomförde en två månader lång studieresa till Japan. Det blev en betydelsefull inspirationskälla för hans formgivning. Färgsprakande reklam i gaturummet, teaterkostymerna, tempel i lackrött och guld i kombination med strama kompositionerna blev underlag för nya mönster. Tillbaka i Sverige skapades textiler med namn som Enku, Kyoto, Kabuki och Ginza för NK:s textilkammare. Samarbetet fortgick till 1975.

1965 fick Hans Krondahl det prestigefulla Lunningpriset. Uppmärksamheten gjorde att han fick flera beställningar på offentliga verk, som Nattlig Kultplats till VI Milostation i Boden och Kristallskogen till Tingshuset i Oskarshamn. Under en kortare tid provade han också på att använda batik för produktion i metervara, i samarbete med Borås Wäfveri, men experimentet blev inte långvarigt.

1970 kom Hans Krondahl hem från en jordenruntresa. Han hade inga pengar. Eftersom han var bekant med Katja, som inte bodde långt ifrån Krondahl kontaktades hon och under fem år var samarbetet intensivt. Hans Krondahl tog fram tyger till åtta kollektioner per år. Han gjorde mönster som passade det nya expressiva modet som präglade 60-, och 70-talet. Hans Krondahl skapade tyger med tydliga rena färger och enkla former.

Hans Krondahl arbetade inom många textila tekniker och områden. Han ritade kläder. Han samarbetade med Handarbetets vänner som skapade textila verk efter Krondahls skisser. Han gjorde batik. Han vävde i alla tekniker och material, t.o.m. bast, som han lärde sig på en studieresa till Polynesien. För offentlig miljö har han utfört verk åt bland annat Statens Konstråd, Röhsska Museet, Ringhals, Lunds domkyrka och Försvarets Forskningsanstalt i Linköping. Han tillverkade själv flera stora bildvävar, för offentliga byggnader, i sin ateljé i Skåne. Hans Krondahls arbeten kännetecknas av färgprakt och en expressiv linjebildning. Han målar i textil. I skissarbetet använde han sig ofta av kollageteknik. Hans formgivning är ofta väl anpassad till de olika teknikerna, vilket ger honom en stor bredd av visuella uttryck.

Sedan början av 60-talet har Hans Krondahl även arbetat som lärare i Sverige, Norge, USA och Indonesien. Han blev 1988 landets första professor i textilkonst vid Högskolan för Design och Konsthantverk (HDK) i Göteborg. Sedan 60-talet räknas han som en av Sveriges främsta textilkonstnärer. I Designarkivets samlingar finns bland annat 150 textiler och cirka 450 skisser av Hans Krondahl.