Hej,
Första gången jag hörde talas om Roman Khimei var i en ansökan till ett residensprogram. Det var 2022 och de ryska styrkorna närmade sig Kiev. Jag jobbade på Göteborgs filmfestival då, och vi startade ett program för att välkomna några ukrainska filmskapare till oss. På så vis kunde de få arbeta i lugn och ro i några månader i Sverige. Det var väldigt många som sökte. En av de som kom var Roman.
Tillsammans med Yarema Malashchuk hade han gjort flera intressanta verk i gränslandet mellan film och konst. Kyiv’s Youth Leaving a Grocery Store var en skarp kommentar till Lumières film om arbetarna som lämnar fabriken, State Institution en formsäker uppgörelse med meningslös byråkrati. Men deras mest fascinerande verk var ändå Dedicated to the Youth of the World II, en hyllning till något spontant, fysiskt och gemensamt som tonar ut i ensam eftertanke.
Filmen skildrar unga ukrainare som dansar under ravefesten Cxema i den klassiska Dovzjenko-filmstudion i ett postrevolutionärt Kiev. Det är ett slags kollektiv frihetsritual på en plats som länge var central för den sovjetiska ideologiproduktionen. Dedicated to the Youth of the World II fångar de ungas hänryckning när de dansar på platsen där ikoniska filmskapare som Dziga Vertov, Sergej Parajanov och Alexander Dovzjenko arbetat, men också deras tankfulla inåtvändhet i den gemensamma urladdningens efterklang. Det ser ut som att de unga söker svar om framtiden, men året var 2019 och de kunde inte ana vad som snart skulle drabba dem.
2020 lamslår pandemin Ukraina. 2022 börjar den ryska armén avlossa missiler mot Kiev. Roman skriver en ansökan och tillbringar några månader i Sverige och återvände sedan till Ukraina. I september 2023 spelade han och Yarema Malashchuk in en rekonstruktion av Dedicated to the Youth of the World II.
Återigen filmar de unga ukrainare som dansar i Dovzjenko-studion, men de dansar i en helt ny ukrainsk verklighet som kännetecknas av konstanta hot och ständig fara. Dedicated to the Youth of the World III fokuserar på de medlemmar i det dansande kollektivet som ersatt de tidigare rave-deltagarna, efter pandemin och krigsutbrottet. När de unga dansande nu blickar ut i fjärran eller in i sig själva är det en ny och väsensskild verklighet de tvingas fly ifrån, eller bearbeta, genom musiken och den kollektiva dansen.
Den politiska ledningen i Ukraina har inte velat skicka ut landets unga till fronten, eftersom de är de som ska befolka och bygga upp landet när freden väl är vunnen. Snittåldern i den ukrainska armén har uppskattats till över fyrtio. I den ryska armén är den under tjugofem. Men under det senaste året har USA börjat pressa Ukraina att skicka även sina unga till fronten, och inkallelseåldern sänktes nyligen från 27 till 25.
Under det första kapitlet av Dance Now Think Later visar vi Dedicated to the Youth of the World II och Dedicated to the Youth of the World II tillsammans på var sin sida om dansgolvet. På så sätt skapas en sällsam plats mellan dukarna, ett slags temporal glänta mellan två tidsplan där du genom att dansa tillsammans med Kievs unga kan befinna dig i 2019 och 2023 på samma gång.
Under vernissagen på onsdag kommer jag leda ett samtal med Roman och Yarema, som kommer vara med oss på länk från Kiev. Välkommen.
VECKANS TIPS
DANSKROKI MED TUSCH
Vid tre tillfällen under utställningsperioden för Dance Now Think Later arrangerar vi danskroki. Då bjuder vi in dansare och försöker tillsamans fånga deras rörelser i olika tekniker. Inga förkunskaper krävs. Vid det första tillfället den 26 februari är det dags för tusch och tango – Kalmarsunds tangoförening besöker dansgolvet, och tuscharbetet leds av museets konstpedagog Pernilla Frid. Läs mer och boka en plats.
VERNISSAGE, SAMTAL, JUICEBAR
Efter vernissagens konstnärssamtal kommer vi dressa om dansgolvet till dansfest med Småland Massive, som drivs av konstnären och curatorn Max Syron. Då dansar vi till samtida blir toner från Sydafrika och Karibien och pausar i en juicebar.
SPRATTLA PÅ LOVET
Kom och sprattla på museet under sportlovet! Eller konstlovet, som vi kallar det. Den 17 februari kör vi i alla fall Konstlabb med spratteltema för barn mellan 7 och 11 år. Det blir dansande kartongfigurer och massor av rörelse.