Göta Trägårdh – Mode, mönster, möten
1 juni–6 oktober 2024
Öppettider fr.o.m 1 juni:
onsdag–söndag 11–15
I utställningen Göta Trägårdh – Mode, mönster, möten visar Designarkivet en kavalkad av mönster och mode ur samlingen med fokus på textilformgivaren och modeillustratören Göta Trägårdh och kretsen av formgivare kring henne. I samband med utställningen släpps även boken Göta Trägårdh – Mode, mönster, möten av Anna Häggblom Stålhammar för Appell förlag. Boken, likt utställningen, är ett färgstarkt collage där minnen, historier, mönster och illustrationer lagts till varandra. Att följa Göta Trägårdhs arbete är att resa genom 1900-talets textilhistoria.
Göta Trägårdh (1904–1984) har med sina mönster, tyger och illustrationer påverkat flera generationer. Hon var verksam från 1920-talet till 1980-talet och var både arbetsam och mångsidig. Som konstnär, redaktör, stilbildande modetecknare, konsult, lärare, konstnärlig ledare, pedagog och utställningscurator definierade hon svenskt mode och textil i decennier. Hon var tillsammans med Anders Beckman medgrundare till Beckmans designhögskola 1939 där hon var och förblev lärare i modeteckning och mönsterkomposition livet ut.
I utställningen visas det omfattande material av skisser, mode- och reklamillustrationer och textilier av Göta Trägårdh som finns i arkivets samling. Som motor och mentor har hon undervisat, uppmuntrat och arbetat med flera framstående formgivare som också visas i utställningen, som bland andra Astrid Sampe, Susan Gröndal, Ritva Wahlström, Barbro Grytnäs, Brita Wassdahl, Viola Gråsten, Inez Svensson, Ulla Ericson Åström, Milie McNaughton och Lena Trägårdh.
Utställningen produceras i samarbete med Anna Häggblom och Ola Stålhammar som tidigare producerat utställningarna STOBO – en bortglömd mönsterskatt, Ekerö (2019), och Marimekko – design i tiden, Kulturhuset i Stockholm (2021).
OM ANNA HÄGGBLOM OCH OLA STÅLHAMMAR
Anna Häggblom och Ola Stålhammar är mångsysslare med ett stort intresse för textilhistoria. Anna Häggblom har tidigare skrivit boken Om konsten att trycka tyg (2007). I Ola Stålhammars familj finns en stor samling med textilier från hans mormors tid som synerska för STOBO. Familjens pärmar och kartonger med provtryck, dukar, gardiner och tygbitar från 1950–1960-talet är bakgrunden och inspirationen till såväl utställningen som boken.