Aktuell utställning

Göta Trägårdh framför textilmönstret Monolog (1971) för Strömma
Foto: arkivbild Svensk Form

1 juni – 6 oktober 2024

mer information kommer

I sommarens utställning på Designarkivet får vi genom modeillustrationer, mönsterskisser och textilier lära känna Göta Trägårdh och kretsen av formgivare runt henne. Göta Trägårdh (1904–1984) har med sina mönster, tyger och illustrationer påverkat flera generationer. Hon var verksam från 1920-talet till 1980-talet och var oerhört arbetsam och mångsidig. Som konstnär, redaktör, stilbildande modetecknare, konsult, lärare, konstnärlig ledare, pedagog och utställningscurator definierade hon svenskt mode och textil i decennier. Hon var tillsammans med Anders Beckman medgrundare till Beckmans designhögskola 1939 där hon var och förblev lärare i modeteckning och mönsterkomposition fram till sin död 1984.

Designarkivet har ett omfattande material av skisser och textilier av Göta Trägårdh i sin samling, liksom flera av formgivarna kring henne såsom bland andra Elsa Gullberg, Astrid Sampe, Susan Gröndal, Ritva Wahlström, Barbro Grytnäs, Brita Wassdahl, Viola Gråsten, Inez Svensson, Al Eklund och Lena Trägårdh. Det blir en kavalkad av mönster och mode med utblickar mot designhistoriska händelser och strömningar under Göta Trägårdhs långa verksamhet.

Utställningen produceras i samarbete med Anna Häggblom och Ola Stålhammar som tidigare producerat utställningarna STOBO – en bortglömd mönsterskatt, Ekerö (2019), och Marimekko – design i tiden, Kulturhuset i Stockholm (2021). Inför utställningen släpper Anna Häggblom även en bok om Göta Trägårdh som ges ut av Appell förlag. Mer information om utställningen kommer meddelas löpande under våren.

 

OM ANNA HÄGGBLOM OCH OLA STÅLHAMMAR

Anna Häggblom och Ola Stålhammar är mångsysslare med ett stort intresse för textilhistoria. Anna Häggblom har tidigare skrivit boken Om konsten att trycka tyg (2007). I Ola Stålhammars familj finns en stor samling med textilier från hans mormors tid som synerska för STOBO. Familjens pärmar och kartonger med provtryck, dukar, gardiner och tygbitar från 1950–1960-talet är bakgrunden och inspirationen till såväl utställningen som boken.