Åke Hodell (1919–2000) var stridspiloten som blev poetisk rebell och språklig förnyare i motståndets och antikrigsrörelsens tjänst. Konstnärligt rörde sig Åke Hodell i sin verksamhet i gränslandet mellan satir, ljudpoesi och samhällskritik. Han kom att utgöra en motor i ett experimenterande avantgarde i Sverige från 1950-talet och framåt.
I Hodells konstnärskap finns en linje som tidigt utgår från ett modernistiskt förhållningssätt till språket och som från 1960-talets början övergår till konkreta, ljudbaserade verk. Åke Hodell var i sin konst tidigt ute med att kommunicera politiska och anti-nazistiska budskap som i Mr. Nixon’s dreams (1970). Under 1940-talet ledde Hodell arbetet på Malmö barnteater på Amiralen i Folkets Park och 1944 skrev han pjäsen Rännstensungar, som även filmatiserades. Bland hans folkliga kvarlåtenskap kan räknas hejaramsan ”Sassa Brassa Mandelmassa”. Parallellt med Malmö konsthalls stora Åke Hodell-utställning Motstånd som öppnar den 19 mars visar Kalmar konstmuseum verket 220 Volt Buddha.
220 Volt Buddha
Bildspelsversionen 220 Volt Buddha bygger på ett urval av de bilder som användes vid scenföreställningen 1971. Många av bilderna återfinner man i boken Självbiografi (Rabén & Sjögren 1967) som i 220 Volt Buddha ackompanjeras av musik i ett karusellspel där bland annat Hodells erfarenheter från andra världskriget blir ett återkommande tema.
Den version av 220 Volt Buddha som visas på Kalmar konstmuseum är programmerad i samarbete med Åke Hodell och uruppfördes 2000 på Moderna Museet i Stockholm.
Bildspelsprogrammeringen gjordes av Mats Lindström efter anvisningar från Åke Hodell.
Redigering av ljudspår till förkortad version gjordes av Sylve Sjöberg, 1980. Fotografiskt konsult 1971 var Per Wiklund.
Åke Hodell: Motstånd gjordes ursprungligen för Tensta konsthall 2020–2021 av Fia Backström och Elena Wolay och visas nu på Malmö konsthall (19 mar-22 maj).