CONTAINER

Päivi Ernkvist & Pontus Lindvall

15/06 - 29/09 2024

Container är en retrospektiv utställning med keramikern Päivi Ernkvist i gestaltning av konsthantverkare Pontus Lindvall. Utställningen visades på Konstakademin i Stockholm hösten 2023. I verket Container möts deras praktiker inom konsthantverksfältet där objekt från Ernkvists 50 år som keramiker står i dialog med Lindvalls visningsinstallation. Med utgångspunkt i Container visar Päivi Ernkvist nya keramiska verk och Pontus Lindvall bygger upp Kastlösa Elektriska i utställningsrummet.

I rummet presenteras även Päivi Ernkvists offentliga gestaltning av Kvarteret Valnötsträdet från 2011 – 2018 på torget vid gamla kyrkogården i Kalmar. Lisa Olausson, har grafisk formgivit en presentation ur det rika bildmaterialet från projektet. Välkomna att besöka platsen under utställningsperioden, 330 steg från museet.

Container är ett dialogiskt verk som kan liknas vid en behållare av en mängd olika konsthantverk. I Pontus Lindvalls visningsinstallation möter vi verk från Päivi Ernkvists långa verksamhet som keramiker. Genom att följa installationen finner vi olika konstellationer som en sorts tablåer med olika typer av dramaturgiska materialmöten och handgjorda lampor vilka lyfter fram och synliggör Ernkvists många olika objekt. Det är en sekvens av materiella dialoger. Här ser vi verk från hennes debututställning på galleriet Hos Petra 1973 och senare arbeten som de olika publikationer hon gjort med den grafiska formgivaren Lisa Olausson.

Päivi i sin verkstad i Hägersten. Foto: Hilding Lundquist.

Magiska Lådan är en utfällbar utställningsvagn snickrad i spillbitar av MADAM snickeri & möbelrestaurering. Den mobila miniutställningen med skiftande innehåll kan flyttas till olika platser. Den kan utgöra en egen utställning, eller vara en del av ett större samtal. Magiska Lådan är på samma gång Ernkvists verk, en del av hennes praktik där andra utövare bjuds in att ta plats. I verket finns en generös uppmaning att ta saken i egna händer, att inte vänta på att någon annan ska forma samtalet utan att som konsthantverkare själva skapa sina egna sammanhang. I Magiska Lådan och på hyllan i utställningsrummet finns hennes senare verk, objekt med vardagens poesi där handens känsliga modellerande fått träda fram.

Kotte i en dikt av Osip Mandelstam, stengods, 2024. Foto: Hilding Lundquist.

I verket Mille e una Notte vill Ernkvist visa på möjligheterna i de klassiska keramiska metoderna. Varje platta är gjord för hand, kavlad av rött lergods och målad med koboltfärgade engober i flera lager som givit varje platta sin unika levande yta. Den röda linjen mellan plattorna är där för att ge konstrast, accentuera den blå färgen. Verket ställdes ut på Konsthantverkarna 1991 vilket kom att bli en inbjudan till att gestalta Sätras tunnelbanestation i Stockholm.

Verket Kastlösa elektriska – En besöksnäring? har vuxit ur Container men går i en annan riktning, mot en annan plats. Utgångspunkten för verkets vindlande reflektioner är Kastlösa, byn på Öland där Pontus Lindvall bor. Han skapar här en serie överlappande situationer som analyserar och prövar materiella kulturer. Med lampan som återkommande beståndsdel konsthantverkslaborerar han med former hämtade från fantasier om designklassiker – något som här löses upp i en undersökande, handgjord gestaltning.

Detalj ur installationen Kastlösa elektriska, 2024

Detalj ur installationen Kastlösa elektriska, 2024. Foto: Pontus Lindvall.

Kastlösa elektriska – En besöksnäring? är en verkstadsliknande installation där han prövar vår samtid och konsthantverkets (o)möjligheter. Det handlar om värde, kommunikation och förut- sättningarna för att gestalta en tillvaro – eller som Pontus Lindvall själv formulerar det: ”en gestaltad röra av aktuella dagboksnoteringar rörande allt från den fysiska tillvarons tillfälliga beskaffenhet till små och större frågor om människoartens inneboende motsägelsefullhet.” Det är många frågor utan givna svar.

Pontus i sin verkstad i Kastlösa. Foto: Hilding Lundquist.

 

 

Foto: Pontus Lindvall

Utställningsproduktion: Kalmar konstmuseum
Grafisk form: Lisa Olausson
Text: Christina Zetterlund och Camilla Ed

I samverkan med Bodycake, residensprogram.
Med stöd av Glebes fastigheter, Kalmar kommun och Filmregion Sydost