Skatt

Karlheinz Sauer och Suzy Strindberg

28/03 - 31/05 2015

Sedan ett år har Kalmar konstmuseum tagit in design och konsthantverk i sitt utställningsprogram i samarbete med Designarkivet. Detta för att ge även dessa områden en plattform för diskussion, kritik och samtal. Först ut i denna satsning var förra årets internationella utställning The Future is Handmade med ett femtiotal formgivare och designers, både samtida och med exempel från 1900-talet, vars intresse för hantverk omsattes i högst okonventionella och nyskapande sätt att förhålla sig till både material och arbetets utförande.

I år visar vi två till sin omfattning mindre utställningar med design som utgångspunkt. Först ut är utställningen Skatt, ett unikt samarbete mellan silversmeden Karlheinz Sauer och textilkonstnären Suzy Strindberg. De har bägge fina men högst påtagliga rötter ända till det medeltida skråväsendet där mästare och lärling var metoden man lärde sig sitt hantverk på och målet för lärandet perfektion. Men också respektfull vidareutveckling utifrån traditionerna kring olika material. Sauer och Strindberg utgör exempel på samtidens ”asfaltblommor” då de tagit sina respektive hantverk genom hela den massiva industriella och teknologiska utvecklingen och dominansen, till synes med ett helt intakt resultat. Detta skulle givetvis inte kunna vara möjligt utan att ha ett fast grepp om de värderingar kring kvalitet och arbetsmoral som man kan förmoda också ligger nära medeltidens. Tidshorisonten är med nödvändighet längre än den individuella människan.

Sauer och Strindberg har på två år arbetat fram ett drygt tjugotal små silveraskar vars lock är försedda med infällda broderier av silke. Idén om samarbetet var Suzy Strindbergs då hon sedan länge funderat på att göra något nytt av sina broderier. Tanken på att kombinera broderiet med ett helt annat material tillsammans med en lång fascination för miniatyrer och barndomens dockskåp ledde henne fram till askar i silver och en fråga direkt ställd till Karlheinz Sauer. De begränsade formaten inbjöd också till ett friare förhållningssätt till själva bildytan; mer som dekorativa färgspel än symboliska bilder. Han sa ja till samarbetet utan att tveka.

Förutom den uppenbara skönhet utställningen Skatt rymmer, ger den också en blixtbelysning av en rad möjliga frågeställningar kring det ”handgjorda”. I ett samhälle som fjärmar allt fler från kunskapen och makten över den fysiska produktionen utgör Sauer och Strindbergs förhållningssätt en viktig och intressant referenspunkt. Till katalogen bidrar Ragnhild Lekberg, arkivchef på Designarkivet, med en text som diskuterar hur samhället i stort behandlar hantverk och varuproduktionens olika värden. Bland annat utifrån en rad kritiska röster från design och hantverkshistorien som William Morris, Ellen Key och Pye.

Curator: Bengt Olof Johansson