Monumentala pappersskulpturer, linjer som inte tar slut och spår från något som en gång varit havsbotten. I Between Drawing visar Kalmar konstmuseum tre konstnärskap som alla på olika sätt ger abstrakta och utmanande ingångar till vad teckning kan vara.
Utställningen Between Drawing utforskar teckningens grundprinciper. Marit Roland, Fatima Moallim och Helena Wikestam arbetar alla med teckning i en utvidgad mening. De töjer på betydelsen av materialet papper, basen i teckningskonsten, och vrider och vänder på den mest centrala utgångspunkten för teckning – linjen.
Till Kalmar konstmuseum gör Marit Roland verket Paper Drawing #37 där hon använder sig av papper som material för att göra en skulptural installation. Hon utmanar papprets gränser och konstens illusioner om rumslighet, yta och djup. Varje Paper Drawings-projekt utgår från rummets och arkitekturens förutsättningar och varje tillfälle blir en unik process. För Marit Roland är teckning en handling som ger oändliga möjligheter och en av den kanske mest tillgängliga och demokratiska konstformen.
Fatima Moallim gestaltar minnesbilder, observationer, vardagliga situationer och hemligheter med ett utforskande och direkt men samtidigt abstrakt uttryck. Hennes metod är intuitiv, hon strävar efter att linjerna aldrig ska stå still och gör helst teckningarna i en enda sammanhängande rörelse. Hon går inte tillbaka för att ändra eller lägga till, något som är själva definitionen av teckning för Moallim. I Between Drawing visar hon verk som inte tidigare är visade i Sverige, som Observation och Svart tiger från 2023.
Helena Wikestams verk Det som en gång var havsbotten är en gestaltning som består av 56 individuella teckningar gjorda med egentillverkade torrpastellkritor av lera från en strandkant vid Östersjön. För Wikestam är teckning både dåtid och framtid, ett sätt att tänka kring den geologiska tiden och handgripligen jobba med marken, historien och förändringen.
Utställningen är curerad av Sara Hemmingsson och görs i samarbete med Office for Contemporary Art Norway.
Foto: Marit Roland, 2024



