Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

• Detta evenemang har redan ägt rum.

Om skogen: digital filmvisning och panelsamtal

21/4 klockan 17.0018.30

Flygbild över ett kalhygge

Kalmar konstmuseum visar filmen Om skogen – kampen om Sveriges sista naturskogar och presenterar ett digitalt panelsamtal med filmskaparna och experter inom området.

Anmälan skickas till info@kalmarkonstmuseum.se. Deltagare får en länk för att på egen hand kunna se filmen i förväg innan panelsamtalet som sänds live i Kalmar konstmuseums kanaler.

Om skogen är en angelägen film om naturskogen och dess betydelse för oss människor i en hållbar framtid. Hur kan vi bruka skogen utan att förbruka den? Skogen är för många en självklar plats för friluftsliv och återhämtning, vi tror att den alltid ska finnas där med sin mångfald av djur, bär, svamp och sjöar men faktum är att naturskogarna på många platser i landet är på väg att försvinna och därmed den biologiska mångfalden.

I filmen möter vi många röster som värnar och brinner för skogens värden, som genom sina sakkunskaper kan hjälpa oss att se skogen med nya ögon.

Skogen har alltid haft stor betydelse och varit en viktig inspirationskälla för design och trähantverk. Under samtalet efter filmen får vi även möta ett nytt forskningsprojekt vid Linnéuniversitetet som tar sin utgångspunkt i frågan hur vi kan leva med naturen i stället för av den och hur dagens resursanvändning inom byggnation, formgivning och design kan bli smartare.

Panelsamtalet leds och modereras av Christina Schöning, konsulent på filmresurscentret Filmregion Sydost och tidigare projektledare för Doc Lounge Kalmar. Angående kvällens samtal säger hon:

Att filmen nu har blivit ett verktyg i skogsdebatten tror jag beror på filmmediets kraft att väcka minnen och skapa känslor. Det blir ett närmast fysiskt återinträde i den skog som de flesta av oss bara gör sporadiska besök i nuförtiden. Och plötsligt blir vi varse om vad vi saknat och vad som står på spel.

Här nedanför följer mer information om paneldeltagarna:

Porträttbild av Peter MagnussonPeter Magnusson
Oberoende dokumentärfilmare sedan drygt 20 år och filmens regissör.

”Innan jag började med filmen saknade jag som många andra kunskaper om våra boreala skogar. Det som växte längs vägkanten var någon form av ”nordlig skog”, korridorer av barrträd. Under filmandet har min bild av den svenska skogen och vårt skogsbruk förändrats, idag inser jag att det mesta är ungskogar och monokulturer som plöjs, planteras och skördas, precis som bondens åker. Det tar bara lite längre tid för träden att växa. Ganska snart in i filmandet insåg jag också att vi har väldigt lite gammal och naturlig skog kvar i Sverige, och att det i praktiken bara är en tidsfråga innan de naturskogar som saknar formellt skydd kommer att avverkas, eftersom vi saknar en modern skogslagstiftning.

För oss människor är framtiden bara science fiction, vi har svårt att föreställa oss hur det kommer att se ut om ens 50 år. Ändå laborerar vi med naturen som är själva fundamentet för vår existens. Detta har jag försökt att göra en film om.”

Porträttbild av Ewa CederstamEwa Cederstam
Ewa Cederstam producent till filmen Om Skogen. Filmare med många titlar bakom sig, bland annat Armbryterskan från Ensamheten, Våga Minnas, Förövare och Kvinnans Plats. Arbetar gärna inom fältet dokumentärt berättande – påverkan. Genom att visa människor världen genom det filmiska dokumentära berättandet kan vi vara med i samtiden och skapa samtal om ämnen och företeelser som inte tidigare belysts.

Om filmen säger Ewa: ”Jag hoppas att vår film Om skogen kan vara en tydlig röst, och att filmen kan bidra till och visa på hur det just nu står till i den svenska skogen. Jag vill gärna få igång ett samtal och diskutera framtiden för ett hållbart skogsbruk med en bred biologisk mångfald för alla djur och arter som lever här. Och för människans framtid”

Ewa Cederstam arbetar förutom som filmare även på Ölands folkhögskola med kursen dokumentärfilm distans där hon inspirerar en ny generations filmare.

Porträttbild av Harald Säll

Harald Säll
Lärare och forskare på Institutionen för skog och träteknik, Linnéuniversitetet i Växjö där man forskar brett inom området från skog till färdig produkt och utveckling av nya träprodukter för byggande och boende. På sin egen skogsfastighet provar han nya sätt att skapa varierad, produktiv skog med mångfald.

Porträttbild av Thomas Emrin

Thomas Emrin
Driver företaget Holam som under vinterhalvåret erbjuder tjänster som manuell huggning, röjning och skotning av ris eller stock med hjälp av hästdragen griplastarvagn. Målet är att erbjuda tjänster med ett litet klimatavtryck och som är skonsamma mot mark och miljö.

Porträttbild av Martin Unell

Martin Unell
Ekolog och enhetschef på naturskyddsenheten på Länsstyrelsen i Kalmar där man bland annat arbetar med att bilda naturreservat, värna hotade arter, främja friluftsliv och skapa en grön infrastruktur. Arbetar även med tillsyn och prövning av naturvårdsärenden enligt miljöbalken till exempel där åtgärder kan skada naturmiljön.

Logotyp för designgruppen MYCKET

Katarina Bonnevier, MYCKET
Arkitekt och medlem i arkitektur-, konst- och designgruppen MYCKET som med undersökningen Trollsyn i hjärtmarkerna använder sig av folksagorna för att knyta an till en tid då vi  levde närmare naturen, påminna om metoder som fallit i glömska och skapa livsdugliga sätt att bruka utan att förbruka.

Porträttbild av Sebastian Kirppu

Sebastian Kirppu
Har sedan många år arbetat med naturvårds-inventeringar av skog och engagerat sig för skogens biologiska mångfald med uppdrag för bland andra Skogsstyrelsen, olika skogsbolag, Länsstyrelser och ideella miljöorganisationer. Gästföreläsare och mottagare av en mängd utmärkelser för sitt engagemang för skogens mångfald.

Trailer Om skogen

Flygbild över ett kalhygge, affisch för filmen Om skogen

Datum:
Tid: