Mode, mönster, möten: Midjan

I arbetet med utställningen Göta Trägårdh – Mode, mönster, möten fick vi ta del av privata fotografier ur familjens fotoalbum. Medan vi bläddrade bland bilder på barn, familjemedlemmar, utställningar och prisutdelningar, blev vi uppmärksammade på en inte helt uppenbar detalj på ett av porträtten: Göta Trägårdhs midja var retuscherad.

Känslor kring just midjan och hur vid eller snäv den skulle vara, var någonting som nästan samtliga av de kvinnor vi träffade under vår äldreomsorgsturné vittnade om. För de flesta var den smala midjan något som ”bara skulle vara”, men också något som väckte känslor. Vissa kände sig fina nog inför dansen, medan andra kände stort obehag inför knöliga och skavande underklädesplagg som korsetten. ”Men nu behöver vi inget sånt där” skrattades det kring kaffekopparna. 

Trots blandade känslor kring korsetter och underklädesplagg var den snäva midjans ideal ett slags accepterat faktum, ungefär som idag. Korsetten är på intet sätt ett nytt plagg. Det finns belägg för att korsetten som plagg har funnits sedan ungefär 1300-talet. I modern tid skulle man förenklat kunna säga att korsetten tog en paus ur våra garderober under 1920-talets La Garçonne-stil, då det raka och slanka stod för idealet. Men i samband med efterkrigsmodet och den dramatiska siluetten i modehuset Diors första kollektion 1947 blev den smala midjan ännu en gång symbolen för elegans och kvinnlighet. Men trenden blev kortvarig för redan under 1960-talet blev det kvinnliga modet friare, mjukare och mer avslappnat med ungdomsstilens växande popularitet.  

Den avsmalnande midjans ideal är något som synnerligen lever kvar idag trots att korsetten passerat sin storhetstid. Det som möjligtvis kan ha tagit underklädesplaggets plats på pallen är shapewear, det moderna konceptet som gör om den gamla, stela korsetten till något nytt och nästintill osynligt. Plötsligt smälter plagget in och får omformningen av kroppen att se helt naturlig ut, vilket är precis det vi vill åt 2025. Enligt dagens normer och ideal förväntas kvinnan vara naturligt ofelbar utan några hjälpmedel.  

På porträttet av Göta Trägårdh är det inte helt enkelt att se den förändring som gjorts. Med en förmodad tuschpenna har midjan snävats till – en korrigering som inte syns vid första anblick. Precis lika svårt kan det vara att upptäcka modern retuschering, en tjänst som få hade tillgång till förr men som så gott som alla med en smartphone kan göra idag. Så för dig som helst slipper åtsittande midjeplagg kan alltid vända dig till dessa, eller välja att bara vara dig själv.  

 

Stort tack till alla er runt om i äldreomsorgen i Kalmar län för att vi fått träffa er och prata om textilminnen, livet och allt däremellan. Tack även till modevetare Kajsa Henningsson som bidragit till denna text.