OREGELBUNDNA MÖNSTER – om alternativa metoder för tapeters mönsterpassning

Mirjam Korn, formgivare och kulturmålare, kontaktade oss samband med sitt gästhantverkarprojekt Alternativa metoder för tapeters mönsterpassning på Hantverkslaboratoriet vid Göteborgs universitet. Här berättar hon mer om sitt arbete.

 

Som gästhantverkare på Hantverkslaboratoriet vid Göteborgs universitet, har jag gjort en studie som rör kunskap om avancerade mönsterpassningsmetoder för tapeter. Främst handlar det om en metod, i studien kallad tunnelmetoden, som används för att främja oregelbundenhet i tapetmönster. Den praktiseras främst på tapetmakerier och lärs, vad jag vet, vanligen inte ut på utbildningar i mönsterformgivning. Det är en mycket bra metod som kan ses som en brygga mellan det handritade, oregelbundna, och nutida krav på perfekt mönsterpassning och smidig tapetmontering. Men den kan också användas till att skapa mönster som bildar spännande variationer när tapeten monteras, och här finns mycket kvar för framtida formgivare att utforska.

I studien har jag också undersökt äldre passningsfria ytmönstrade tapeter, attityder till mönsterpassning i ett historiskt perspektiv, samt letat efter formgivare som arbetat med avancerad mönsterrapportering. Där har Designarkivet varit en av platserna jag letat på, vilket inte var helt lätt eftersom metoden jag studerat knappt har ett vedertaget namn och dess tillämpning varit svår att förklara för de som inte själva arbetat med den. Ett mönsterexperiment av Carl Johan De Geer fann jag som är med i studien, där han är intervjuad om sina mönster och rapporttekniker.

En rapport kommer att tryckas under hösten, och finns då att köpa från Hantverkslaboratoriet i Mariestad, Göteborgs Universitet.

Om Mirjam Korn

Verksam som formgivare och kulturmålare.

I mitt arbete med mönster strävar jag efter att överlista de tekniska förutsättningar som styr mönsterformgivning för industriell produktion, och har skapat mönster som är konstruerade så att ingen montering blir den andra lik. I det spänningsfält mellan regelbundenhet och oregelbundenhet som en mönsterformgivare måste förhålla sig till, försöker jag komma närmare det oregelbundna. Inte i syfte att skapa ett oroligt kaos på de rumsliga ytor som mönstren ska appliceras på, utan för att locka in den mjukt upprepade formvärld som jag ser i naturen.

Som kulturmålare fascineras jag av äldre folkligt dekorationsmåleri, där de verkliga förlagorna lämnats därhän och hittepåmaterial och dekoration blivit det primära.

En del av de uppdrag, utställningar och projekt som varit en del av mitt undersökande arbete med mönster är med i studien.

www.mirjamkorn.se