Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

• Detta evenemang har redan ägt rum.

Lyssna: Små land – en poesiföreläsning

5/8 klockan 14.0015.00

Välkommen till en poesiföreläsning när Kulturvagnen besöker Pukeberg!

Vi har bjudit in poeterna Anna Winberg-Sääf och Mia Åhlander, som båda har en stark koppling till landsbygden och Småland. De har även en bakgrund i litteratur- och förlagsbranschen, hållit i skrivkurser och gett ut ett flertal böcker.

Mija Åhlander är en poet med en bakgrund i arbetarlitteratur. Hon skriver noveller, romaner och poesi. En stor del av hennes verk utspelar sig med den småländska landsbygds- och arbetarkulturen som bakgrund. Hennes senaste bok Oskiftat arv (Fri Press, 2023) är en diktsamling som handlar om en uppväxt i Småland där ekonomiska resurser är begränsade och storstaden är långt bort.

Anna Winberg-Sääf har skrivit barnlitteratur och deckare, men i december publicerades diktsamlingen Inuti boet genom ett eget pop-up förlag, Östra Sidan. Dikterna handlar om livet på Öland och landsbygden. Dessutom har Anna-Winberg varit med i Kulturbygdsdsturné som organiserades av Bygdegårdarnas Riksförbund där hon läste fragment ur sin roman Jungfruön (Ersatz, 2016). Under poesiföreläsning kommer hon att läsa ur Inuti boet.

De kommer att läsa upp utvalda dikter ur sina diktsamlingar för att sedan bli intervjuade av Niels Vonberg som är besöksvärd och pedagog på Kalmar konstmuseum samt verksam som författare och poet. Vonbergs verk har publicerats i olika tidskrifter och kommande antologi Ny poesi (Vendels förlag, 2023).

Efter poesiföreläsningen kommer alla besökare även få möjligheten att läsa upp sina egna dikter under en öppen scen.

Tid: 5 augusti kl. 14.00-15.00
Plats: Kulturvagnen, Pukeberg
Ingen anmälan behövs, fritt inträde!

Datum:
Tid: