Danshöst.
Det är höst och fredagskväll, närmare bestämt 21 oktober 1984. Om ett par minuter slår klockan 19.00 och det är premiär för den svenska versionen av ”gettokulturen som sprids över hela världen”.
Med endast två tv-kanaler att välja på var det enkelt för den tonåring som sjunkit ned i TV-soffan att välja. Det här är första gången som de svenska tv-tittarna får stifta bekantskap med en ny generation svenska ungdomar: de invandrande föräldrarnas barn; i ungdoms - och musikvideoprogrammet, Bagen Freak Out. Aldrig tidigare hade svenska barn med annan hudfärg än ljus visats upp i -tv-rutan.
Bagen visar balett, tango, och det senaste flugan: Electric boogie och Breakdance. Programmet leddes av Cia Berg, från popgruppen Ubangi, som presenterade den senaste musiken från hitlistorna. Bagen var indelat i tre delar: ”Videotoppen”, ”Freak out” och ”mini-rockkonsert.” SVT kallade det hela för Danshöst.
Tio avsnitt visades under hösten och vintern och avslutades med en final där alla dansstilar tävlade mot varandra. Bagen kördes i repris året därpå och det sista avsnittet sändes i augusti 1985. Den sommaren exploderade hiphopkulturen i popularitet. Alla dansade.
En kväll 33 år senare, berättade jag för mina två tonårssöner om mina första, staplande danssteg på en av Stockholms huvudgator i början av 80-talet. Jag berättade om hur vi brukade dansa utanför entrén till Åhléns på Drottninggatan, vid rulltrapporna till T-centralen. Om hur någon av oss hade fått i uppdrag att samla in den uppskattade slanten från publiken med en keps, som betalade hamburgare och vinylskivor. Det blev tyst.... Plötsligt säger min yngsta son förvånat: ”Pappa, var du en tiggare?”
Då, liksom nu, består inte våra gator och torg av tiggare, kriminalitet och otrygghet. Här finns också en sprudlande kreativitet som förtjänar strålkastarljus. I tider som dessa, där identitet och nationalism ifrågasätter det mångkulturella, är det viktigare än någonsin att berätta om en kultur som är en del av det svenska kulturarvet. Det är mot den bakgrunden du får ta del av denna utställning om svensk hiphop historia.
/Kenneth Seremet