Vill du låna världen din berättelse – i bild?

Tågräls i vinterlandskap

Vi söker bilder till en fotobok om Kalmar län – skicka in din berättelse i bild till oss!

Under våren 2020 samlade regionförfattarna Ami Andersson och Tove Folkesson nyskrivna textberättelser från hela Kalmar län. Berättelserna skildrar vår värld och regionen och samlas i en bok om länet.

Nu tar Kalmar konstmuseum vid och fortsätter berättandet med hjälp av fotografier. Också de kommer att samlas i en bok. På samma sätt som texterna blir berättelser från vår tid, om stort och smått, glädje och sorg, kan bilder och fotografier beskriva vår värld och hur vi uppfattar den – ibland på sätt och i situationer där orden inte räcker till.

Vi söker bilder som på något sätt beskriver din värld, i stort eller smått, glädje eller sorg. Tillsammans dokumenterar vi vår tid och gör ett avtryck. Inbjudan är riktad till vuxna, minst 18 år, med anknytning till länet.

Till vår hjälp har vi bjudit in konstnären Emanuel Cederqvist och fotografen Simon Mlangeni-Berg som med omsorg kommer gå igenom alla inkomna bilder, reflektera och leta efter röda trådar i bildberättandet.

Bilden kan fånga en känsla, en längtan eller en dröm. Bilden kan berätta om en händelse, ett möte, om rättvisor eller orättvisor. Bilden kan uttrycka glädje, sorg, galenskap eller vibrera av allvar eller ilska.

Boken med texterna kommer följas av en bok med bilderna. Böckerna kommer fyllas av röster från hela länet – från dig som bott här länge och från dig som är nyinflyttad. Tillsammans med många andras bild-berättelser får vi en bok om Kalmar län idag.

Insamling av bilder kommer att pågå 1 september 2020 – 11 januari 2021 (OBS: förlängt datum!)

Vi söker bilder (i färg eller svart-vitt) av dig över 18 år med anknytning till länet. Det kan vara ett fotografi av ögonblick eller föremål, men även ett foto av ett verk i någon annan grafisk teknik. En bild per person.

Alla bilder kommer med i någon form och bilderna kommer att användas löpande i museets projekt om berättande under hösten och kanske även i andra sammanhang när uppläsning av texterna sker. När du skickar in dina bilder ger du ditt tillstånd till detta.

Bilder skickas in högupplösta till: berattelser@kalmarkonstmuseum.se

Med din bild bifogar du också:
– Namn
– Födelseår
– Bostadsort
– En mening om din anknytning till länet
– Titel på (om du har en) och en mening om din bild.

Skicka in din bild från och med 1 september 2020 men senast 11 januari 2021 (OBS: förlängt datum)

Har du frågor, kontakta: camilla.ed@kalmarkonstmuseum.se

Mer om Berättarprojektet

Foto: Abulfazl Khawari

Porträtt av fotografen Emanuel Cederqvist

Foto: Annika von Hausswolff

Om Emanuel Cederqvist

Emanuel Cederqvist (f.1983) är utbildad fotograf vid Akademin Valand. Han är född i Kalmar och uppvuxen på Öland, men numera baserad i Göteborg. Hans arbete har visats i grupp- och soloutställningar både internationellt och i Sverige.

År 2014 publicerade Emanuel sin första bok Det som blir kvar. Sedan dess har han varit aktiv medlem i konstkollektivet och förlaget Blackbook Publications, som organiserar utställningar och sprider samtida fotografi i bokformat. För sin bok Observatören (2016) tilldelades Emanuel pris i Svensk Bokkonst.

Emanuel Cederqvist konstnärskap drivs av ett behov av att få en bättre förståelsen för platsen, dess historia och erfarenheterna av den. Emanuel ser landskapet som en scenografi där spår av mänsklig närvaro berättar om den händelse som har utspelat sig. I sökandet efter avtryck ser han kameran som ett verktyg, ett instrument som hjälper honom att förstå. För Emanuel Cederqvist finns det en intressant koppling mellan fotografiet och platsen, där spåren av mänsklig närvaro berättar om tid på samma sätt som fotografiet.

Porträtt av fotografen Simon Mlangeni-BergOm Simon Mlangeni-Berg

Simon Mlangeni-Berg (f.1983) från Boden är utbildad fotograf vid Akademin Valand i Göteborg. Han är främst känd för sina fotografiska stilleben på temat kropp, materialitet och förgänglighet och har gett ut flera fotoböcker sedan sin debut 2009, den senaste (Soil) på Rojal Förlag 2018.

Mlangeni-Berg är engagerad i regionens konstliv på många sätt, inte minst som pedagog och sin roll som verksamhetsledare på Gamleby Fotoskola. Han driver också Gamleby Photo Grant, ett stipendium som genom sitt residencyprogram bjuder in unga fotografer från andra sidan jorden för att bo och arbeta i Gamleby med omnejd.