Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

• Detta evenemang har redan ägt rum.

Havet Är

5/9 klockan 11.00

ordinarie entré
En våg rullar in mot en bakgrund av en solig himmel

Konstnären Cecilia Mellberg tar oss med på en närmare resa in i sitt verk Havet är

Cecilia Mellberg har mött många hav på resor världen runt, men Östersjön har alltid legat henne närmast hjärtat och det är från Gotlands östra sida, mellan Katthammarsvik och Ljugarn hon hämtat bildmaterialet till verket Havet Är som ingår i utställningen Havet.

Följ med när Cecilia Mellberg själv läser upp texten som ingår i verket, visar filmen, och berättar mer ingående om grunderna till och hur verket blev till. Det kommer även finnas tid för frågor.

Cecilia Mellberg är fotograf, född och uppvuxen på Gotland och bosatt både där och i Stockholm. Hon har sedan 25 år tillbaka arbetat dokumentärt via olika uppdrag och som reportage- och dagspressfotograf. Efter en livsomvälvande händelse år 2015 började hon fotografera på ett nytt sätt, utifrån nya bevekelsegrunder och Havet Är kom till. Verket är hennes första konstnärliga projekt med utgångspunkt i detta och utställningen på Kalmar konstmuseum är första gången det visas för publik.

Utställningen Havet pågår fram till den 26 september och visar verk av elva samtidskonstnärer tillsammans med verk ur konstmuseets samling och inlån från sjöfartsmuseum i Bergkvara, Mönsterås, Kalmar och Sjöhistoriska museets samling.

Foto: Stillbild ur Havet Är, Cecilia Mellberg, (2021)

Datum:
Tid: