Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

• Detta evenemang har redan ägt rum.

Konstföreläsningar i vår

30/34/5

Nu har vi nya datum för konsthistoriker Fred Johansons populära konstföreläsningar. Han föreläser sedan många år om olika aspekter inom konst och arkitektur från historien och samtiden. Vid tre tillfällen i vår gör han nya nedslag i samtiden och konsthistorien.

Eftersom det är begränsat antal platser är det först till kvarn som gäller. Anmälan görs till: info@kalmarkonstmuseum.se

Föranmäl dig till hela serien (200kr) eller enskilda tillfällen (100kr/föreläsning). Betalning sker i kassan på museet vid första tillfället, alternativt vid annan tidpunkt innan kursen börjar under museets ordinarie öppettider.

DATUM OCH INNEHÅLL

30 MARS KL 17.00 Tema: Karlskrona
I denna föreläsning får vi lära känna Karlskronas världsarv Örlogsstaden med sin bebyggelse från 1600-talet och framåt. Vi botaniserar bland kyrkor, konst och historiska minnen.
13 APRIL KL 17.00 Tema: SAMTIDSKONSTEN

Vi gör olika nedslag i vår tids idébaserade konst som installationer, foto och videos med början i dadaism och popkonst. Varje tid har sitt skapande.

4 MAJ KL 17.00 Tema: LOTTE LASERSTEIN 1898 – 1993

Laserstein är alltmer uppmärksammad för sin nysakliga konst. Från det totalitära Tyskland till vårt land. Vi följer henne genom livet i hennes målningar.

OM FRED JOHANSON

Fred Johanson är konsthistoriker och han tar oss med till platser, konstnärer, konstverk och tidsepoker inom konstvärlden. Vi botaniserar i bildarkivet över konst- och arkitekturhistoria. Fred är en omtyckt och erfaren föreläsare och har sedan 1970-talet hållit kurser i konsthistoria, arkitektur och Kalmar stads historia. Fred har även tjänstgjort som chefsguide på Kalmar slott och genomfört ett stort antal stadsvandringar i Kalmar. I sina föreläsningar blandar han gammalt och nytt inom konst och arkitektur och illustrerar rikligt med bilder.

Bild: Sommaridyll, LOTTE LASERSTEIN, detalj.

Start:
Slutar: