Utställningen Djupt Minne som öppnade på Kalmar konstmuseum våren 2017 markerade även starten för plattformen med samma namn. Genom den vill museet möjliggöra presentationen av konst i relation till den afrikanska kontinenten och arbetet kring minne och obearbetade globala trauman.
Djupt Minne fick oss inte bara att se bort, mot Afrika, utan även att gräva där vi stod och en nästan bortglömd Kalmarbos livsöde kom åter fram i ljuset i form av Sara Makatemele – Kalmars första svarta kvinna.
Vår konsthistoriker Sara Hemmingsson grävde djupare i arkiven och Saras öde blev till en del av utställningen. Sara Makatemeles livsöde fängslade även konstnärerna som deltog i utställningen och i samband med vernissagen genomförde konstnären Nkuli Mlangeni en Vaka för Sara.
Minnesstunden väckte starka känslor och frågor runt kolonialism och historiskt ansvar. Inte minst ordet ”kaffer” som än idag står på Saras gravvård, upprörde. Ordet användes i mycket nedsättande form av kolonialherrarna om den svarta befolkningen i Afrika och många berördes av det faktum att ordet tillåts stå kvar utan vare sig förklaring eller kontext, som om det vore ett neutralt epitet.
Men diskussion föder förändring. Den 16 maj 2018 avtäckte Svenska kyrkan en skylt på Södra Kyrkogården i Kalmar som belyser Saras livshistoria. Museets bidrag till skyltinvigningen var ett framträdande av den sydafrikanske musikern Mpho Ludidi som framförde sången Izibongo – en hyllning till sydafrikanska kvinnor, deras styrka och kärlek och vår hyllning till Sara!