Den sista Ölandshästen

med New Horse Cultures och Shiva Anoshirvani, Austin Camilleri, Sasha Huber, Signe Johannessen, Nils Kreuger, Elisabeth Moritz,Marcus Persson, Salla Tykkä

30/11 - 12/03 2017

Den sista Ölandshästen – med New Horse Cultures börjar med berättelsen om en utdöd hästras från Öland.

Här är hästen representerad som konsthistoriskt populärt motiv – samtidigt skapar de deltagande konstnärerna ett underlag för den som vill diskutera makt, underkastelse, ömsesidigt beroende och frihet.

När allt fler flyktingar nu kommer till Sverige på grund av det pågående kriget i Syrien placeras många av dem på glesbygden och därmed omformas också landsbygden dess kulturer. Ridsporten är en av de få sporter där män och kvinnor tävlar mot varandra – samtidigt är den också en av de etniskt mest ”vita” sporterna. Hästen har historiskt sett haft en viktig roll i allt från jordbruk, transport och krigsföring men idag är hästens samhällsroll i förändring: idag används hästar till allt från modeaccessoar till ridterapi. Flera av konstnärerna har genomfört residensvistelser på Öland och skapat nya verk på temat ”nya hästkulturer” genom att arbeta med Konstfrämjandet Öland och konstnärsgruppen Kultivator.

Ny forskning visar också att djurens tanke- och känslovärld är mycket mer komplex än vi tidigare trott. Hur förändras vår relation till hästen genom de samhällsförändringar som just nu pågår? Och hur gestaltas detta inom konsten? Varmt välkommen att utforska detta och mycket mer i vinterns stora utställning på Kalmar konstmuseum.

Genom Kultivator kommer syriska flyktingkvinnor som ingått i New Horse Cultures att skapa evenemang kring delar av utställningen. Bland annat går det bra att få visningar av Den sista Ölandshästen på arabiska.