Vivian’s Garden

Rosalind Nashashibi

29/02 - 26/04 2020

Inför Documenta 14 fick den brittiska konstnären Rosalind Nashashibi i uppdrag att resa till Guatemala för att porträttera konstnärerna Vivan Suter och Elisabeth Wild och deras avskärmade liv i djungeln utanför staden Panajachel. Resultatet är ett gripande porträtt av en mor och dotter-relation, om skapande, om behovet av egna rum och om underliggande koloniala maktrelationer.

Kännetecknande för Nashashibis filmer är att de inleds med en öppning vid en fysisk gräns som sedan stängs och lämnar kvar en utbredd känsla av att befinna sig i en inhägnad. I Vivian’s Garden öppnas och stängs porten till Vivian och Elisabeths kvinnliga fristad av Don Juan – en av de många mayaindianer som arbetar som tjänstefolk åt de österrikiska konstnärerna. Nashashibi följer sedan tätt efter arbetarna i deras sysslor och visar samtidigt upp Vivians vardag och hennes relation till sin 95-åriga mor. I glödande bilder på 16mm som på ett elaborerat sätt leker med ljus och mörker får vi en inblick i denna självvalda exil inifrån en övervuxen trädgård där världen lämnats utanför. Vi kommer på en gång nära och stängs samtidigt ute från samspelet mellan mor och dotter där rollerna inte sällan omärkbart byter plats. Abrupta samtal om ett våldsamt förflutet och en stundande resa som väntar Vivian öppnar upp en glipa mot en hotande omvärld. Här är paradiset både fängelse och fristad.

Bilder: stillbilder ur Vivian’s Garden med tillstånd av Rosalind Nashashibi och LUX, London.