Höstsäsongen har börjat! På andra våningen visar vi zimbabwiska konstnären Kudzanai Chiurai och på översta våningen visar vi Sydosten 2018, en utställning med professionella- och amatörkonstnärer från Småland, Öland och Blekinge (mellan två våningar springer Ingela Ihrmans Paddan fortfarande runt på tredje våningen). Det finns även möjligheten att köpa konst eftersom försäljning ingår i Sydosten. Intresserad?
Konst i vardagsrummet är egentligen någonting nytt och det har att göra med att de flesta människor inte hade haft plats för konst hemmavid för längesedan. Att köpa och hänga upp konst hemma var någonting bara de med pengar kunde göra. Därtill finns det finns en stor skillnad mellan konst man köper och konst man kan ställa ut. En performance av Marina Abramovic eller Ingela Ihrman är ju svår att ställa ut hemma (fast kan man ibland köpa performance på dvd). De flesta människor som köper konst föredrar bildkonst – måleri, textil och skulptur. Det handlar ju mer om estetik. Någonting fint att titta på.
Det finns någonting märkvärdigt i hur man konsumerar konst. Det finns ju stora förväntningar i vad konst måste vara, men man vill ofta inte betala för konst. En del besökare reagerar förvånat när jag förklarar att entré till Kalmar konstmuseum inte är gratis. Och visst har jag många vänner som verkligen tror att de stödjer musiker med ett 100 kronors Spotifyabonnemang. I de flesta länder laddar man ner filmer olagligt. ”Kultur måste vara gratis” verkar hela idén vara.
Så är det också med konst på stora museer, men på ett annat sätt. Tro inte att Storbritannien betalade för den grekiska konst de transporterade från Grekland under 1800-talet. Eller vad tänker du om nigeriansk historisk konst som ställs ut på British Museum i London? Nigeria har bett olika museer om att få tillbaks sina historiska konstobjekt utan att någonsin få det. Nu har några museer äntligen bestämt sig för att göra någonting. Nigeria får låna några objekt. Ja, du läste rätt: låna!
Under personalvisningen med Kudzanai Chiurai berättade han också hur Zimbabwes historiska arkiv är spritt över flera länder. Vore det inte konstigt att man måste åka ner till Zimbabwe för att kunna lära sig nåt om svensk historia eller se på svensk konst? Men tänk också på alla skivor Chiurai ställer ut i Madness and Civilization. Trots att Chiuruai samlat ihop sina skivor själv genom att köpa i butiker finns det samtidigt handel i icke västerländsk musik. Många små musikföretag köper gamla mastrar och släpper musiken på nytt på cd- och vinylskivor. Men det händer ofta att orginalartisterna inte får betalt. Relationen mellan producent-produkt-konsument är sällan jämställd.
Det är klart att det finns olika idéer om hur vi kan tänka kring konst som produkt för konsumtion, men med varje idé gäller frågan: var är relationen mellan konstobjekt, producent och konsument? Varför är objektet utställt på ett konstmuseum och hur ska vi se på det? Vad är priset vi betalar för konst och vem äger den egentligen? Dessa frågor hoppas att jag ta upp med dig den här säsongen.
Bild: Luxenbourgträdgården, Arvid Widerberg, 1976 ur Kalmar konstmuseums samling