Gott nytt år!

Min första utställning som jag kommer ihåg att jag såg på Kalmar konstmuseum var en utställning med Olle Olsson Hagalund. Året var 1994 och jag var där med en äldre bekant. Jag vet att jag tyckte mycket om utställningen för jag besökte den nämligen ytterligare en gång innan den vandrade vidare till ett annat museum. Egentligen tror jag att det var lika mycket huset jag tyckte om som utställningen. Jag gillade helt enkelt att vandra genom rummen under tystnad och titta på konsten. Jag blev lugn och mådde bra. Mitt struliga tonårshuvud fick ro.

Sex år senare var jag tillbaka i det gula huset på Slottsvägen men då som timanställd i receptionen. I två år stannade jag tills jag åter lämnade Kalmar för studier på annan ort. Jag minns en sommar då vi visade August Strindberg och Per Ekström högst upp i huset. Det var kolossalt varmt och under glastaket som då täckte utställningssalen hade man varit tvungen att spänna upp ett stort tyg för att skydda sig från ljus och värme. Jag blev framförallt väldigt fäst vid August Strindbergs verk. Yviga oljemålningar med mycket dramatik och stormiga hav.

I januari 2018 kom jag tillbaka som anställd på Kalmar konstmuseum. Museet firade nu tioårs jubileum i den svarta kuben som byggts upp i stadsparken. Detta år har varit fyllt med spännande utställningar och så mycket fina möten med olika konstnärer och framförallt besökare.

Markus Åkesson mötte våren med soloutställningen Sleeping Beauty på våning två samt var med och valde verk ur vår samling och bjöd in gäster till våning fyra. Julia Peirones utställning Girls, Girls, Girls med fotografier på unga kvinnor ställde frågor kring identitet och vuxenblivandets baksidor. Ölands Konstskola II hade sin examensutställning Vår plats balanseras längst ut. Ett möte med många nya konstnärskap och så mycket spännande processer på gång. Sommaren fylldes av alkemi med Lisa Jeannin och Rolf Schuurmans. Tillsammans med Cecilia Ömalm skapade de en bokstavligen magisk utställning med Så som ovan så och nedan. Samtidigt satte utställningen Transfashional på fjärde våningen  frågetecken kring mode och konst. Kan mode och konst hjälpa oss att lyfta viktiga frågeställningar i vårt samhälle? En mycket angelägen utställning. Guldpaviljongen som var vår barnverksamhet i stadsparken under sommaren var ständigt välbesökt och ett mycket omtyckt inslag i vår verksamhet. Olika konstnärer och pedagoger höll spännande workshops för barn. Öppet både för allmänheten och förskola samt fritids.

Hösten fylldes med Ingela Ihrmans tänkvärda videoverk Paddan. Igenkänningen var stor och skratten många när paddan kämpade på över redskapen i gymnastiksalen. Kudzanai Chiurai kom från Zimbabwe med sin första soloutställning i Sverige. I utställningen Madness and Civilization förkastar han den postkoloniala nationalstaten och tar oss på en resa i Afrikas historia genom kolonialismen och missionärsverksamhetens påverkan samt visar på kampen för demokrati och mot rasförtryck. Sydosten kom tillbaka med tema bildkonst. 65 konstnärer valdes ut i en lustfylld utställning med en mängd olika tekniker. Allt från teckning och måleri till skulptur och video. Såklart en väldigt välbesökt och populär utställning.

Detta var bara ett axplock av allt spännande som konståret 2018 erbjudit på Kalmar konstmuseum. Nu väntar 2019 med massa upplevelser. Vår nya museichef Bettina Pehrson börjar i februari och vi välkomnar henne varmt!

Jag önskar er ett riktigt Gott nytt år och hoppas verkligen att vi ses under 2019.

Bild: Illustration av Ulrica Hydman-Vallien. Finns i Designarkivets samling.

2 reaktioner till “Gott nytt år!”

Kommentarer inaktiverade.